تغییر وب سایت از HTTP به HTTPS
HTTP در مقایسه با HTTPS، یک حرف اضافه (S) در HTTPS چقدر می تواند باعث تغییر شود؟ همانطور که مشخص است، HTTPS بسیار ایمن تر و بهتر از مورد اول می باشدو در این مقاله توضیح خواهیم داد که آیا انتقال وب سایت به HTTPS ارزش دارد؟
نسل هزاره هوشمند
HTTP در مقایسه با HTTPS، یک حرف اضافه (S) در HTTPS چقدر می تواند باعث تغییر شود؟ همانطور که مشخص است، HTTPS بسیار ایمن تر و بهتر از مورد اول می باشدو در این مقاله توضیح خواهیم داد که آیا انتقال وب سایت به HTTPS ارزش دارد؟
تغییر وب سایت از HTTP به HTTPS
امروز می خواهیم درباره یکی از مشکلات و دغدغه های طراحان وب صحبت کنیم؛ قطعا تمامی افرادی که در این زمینه فعالیت دارند به دنبال ایمن سازی محیط های آنلاین خود هستند. مدت زمانی است که آوازه ای در خصوص مبحثی به نام HTTPS در میان طراحان وب به میان آمده است، اما شاید تا به حال مقاله ای جامع درباره مزیت ها و معایب این مبحث پیدا نکرده اید. ما اینجا به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد، تا شما تصمیم بگیرید که آیا این تغییر واقعا برای سایت شما مفید است یا خیر؟
آیا ارزش تغییر را دارد ؟
اچ تی تی پی در مقایسه با اچ تی تی پی اس: یک حرف اضافه (S) چقدر می تواند باعث تغییر شود؟ همانطور که مشخص است این یک حرف اضافه می تواند تغییر چشمگیری ایجاد کند. از زمانی که گوگل تایید کرد که هر سایتی چه از اچ تی تی پی اس استفاده کند، چه از اچ تی تی پی، به عنوان فاکتور در رتبه بندی گوگل در نظر گرفته می شود، شک و شبهه های زیادی در خصوص این انتقال برای طراحان وب ایجاد شده که آیا به اچ تی تی پی اس منتقل شوند یا خیر؟!
من درباره شما اطلاعاتی ندارم، اما من جزو افرادی هستم که ترجیح می دهم امن ترین راه را انتخاب کنم، پس اگر گوگل پیشنهاد استفاده از اچ تی تی پی اس را داده است من آن را بی چون و چرا قبول خواهم کرد. با وجود این که هنوز هم انتقال اچ تی تی پی به اچ تی تی پی اس برای طراحان وب تغییری بزرگ و خوب محسوب می شود، اما نباید زود تصمیم گرفت، چرا که همیشه هم این انتقال ارزش ندارد.
آیا اکنون زمان تغییر است؟
بیایید با این موضوع رو به رو شویم که HTTPS همیشه یک ایده هوشمندانه به شمار می رود، به علاوه تمامی طراحان وب سایت مطمئنا راه حل های امن را ترجیح می دهند؛ و تداوم این امر باعث ایجاد اعتماد و رواج آن میان مردم می شود. وقتی گوگل HTTPS را به عنوان یک سیگنال موثر در رتبه بندی اعلام کرد بسیاری از طراحان وب سریعا این تغییر را ایجاد کردند.
باوجود این که گوگل وجود HTTPS را به عنوان یک سیگنال رتبه بندی به شمار می آورد اما این الگوریتم از HTTPS تاثیر چندانی در این امتیازدهی ندارد و تنها وزن کمی از عوامل افزایش دهنده های رتبه را متحمل می شود و میزان بهبودی که به سایت ها می دهد بسیار کم است، البته به استثنای سایت های بزرگی که حجم زیادی از ترافیک را می گیرند، بیشتر سایت ها با تغییر به HTTPS پیشرفت قابل توجهی در رتبه بندی ندارند.
هنوز هم فکر می کنید که سایت شما ارزش این تغییر را دارد؟!
گوگل با سوال بالا موافق است و این تغییر را تایید می کند. آگهی گوگل تنها یکی از روش ها در میان هزاران روشی است که غول موتور جستجو برای رایج کردن HTTPS انتخاب می کند. بنا به گزارش ها، فهرست سایت های امن بیشتر از سایت های ناامن می باشد که تمامی آن ها از HTTPS استفاده کرده اند. درحقیقت گوگل پیشنهادی دارد: با HTTPS سایت خود را امن کنید؛ و این تغییر را برای تقویت تکنولوژی و تشویق و کمک به صاحبان سایت ها انجام دهید.
HTTPS چیست؟
HTTPS برای امنیت پروتوکل انتقال یک فرامتن به کار می رود. HTTPS یک مزیت برجسته دارد: سایت ها را برای افرادی که از آن ها استفاده می کنند، امن می کند. اگر به آدرس بار مرورگرتان توجه کنید متوجه می شوید که بعضی از آن ها با http:// شروع می شوند، در حالی که بعضی دیگر با https:// شروع می شوند؛ که دومی به معنای یک سایت ایمن می باشد.
منفعت اصلی HTTPS:
همانطور که قبلا اشاره کردیم مهم ترین منفعت HTTPS ایجاد یک تجربه آنلاین امن برای کاربران وب سایت ها می باشد؛ که همین امر مزایای زیادی را برای صاحبان سایت ها به ارمغان می آورد. به طور مثال، سایت هایی که امن در نظر گرفته می شوند مورد اعتماد هستند. زمانی که یک سایت مورد اعتماد باشد، دارای برتری و امتیاز بیشتری خواهد بود. با استفاده از HTTPS ، داده ها از طریق آنچه که به عنوان امنیت لایه انتقال یا TSL نامیده می شوند، امنیت پیدا می کنند.
این پروتوکل سه لایه حفاظتی را تحویل می دهد:
رمزگذاری: با TLS، HTTPS اطلاعاتی را که در حین ارتباط یک کاربر با یک سایت منتقل می شود؛ رمزگذاری خواهد کرد در نتیجه از فعالیت هکرها و سایر افرادی که فعالیت هایشان را ردیابی می کنند جلوگیری کرده و از آنها محافظت می کند، همچنین برای بررسی معاملات و انتقال اطلاعات مهم، کلید رمزگذاری بسیار نیاز است.
احرازهویت: این لایه از بخش های امنیتی، جمله هایی مثل (مرد میانی ) را شامل می شود که در آن یک کاربر تصور می کند که با یک سایت خاص در ارتباط است، اما در حقیقت این یک تله است. در این لایه، یک کاربر به راحتی متقاعد می شود که از سایتی که موردنظر او است بازدید کند. حتی اگر کاربر هیچ نگرانی در رابطه با امنیت سایت شما نداشته باشد، اما زمانی که اطمینان پیدا کند که سایتی ایمن را بررسی می کند قوت قلب خواهد گرفت.
یکپارچگی داده ها: زمانی که داده ای به سایت منتقل می شود، چه زمانی که کاربر فرمی را عرضه می کند یا هزینه ای پرداخت می کند، و به طور کلی هر معامله ای که انجام میدهد؛ سایت به راحتی قابل هک کردن می شود، مگر این که با HTTPS ایمن شده باشد. این لایه کمک می کند که در هنگام انتقال داده، نتوان آن را تغییر داد و یا اصلاح کرد. علاوه برای جلوگیری از خطاهای آزاردهنده در سایت شما، HTTPS کمک می کند تا اطلاعات حساس و مهم را از چشمان کنجکاو در امان نگه دارد و خطر روبه رو شدن با آن را کاهش می دهد.
آیا HTTPS سایت شما را دچار حساسیت و اختلال می کند؟
اگر تغییر به وضعیت HTTPS، برای بهبود رتبه سایت شما بعید باشد؛ آیا باز هم باید آن را انجام دهید؟ فراهم کردن یک محیط آنلاین امن، به نظر دلیلی کافی می آید اما همیشه درست نیست. برای مثال اگر بخواهید یک وبلاگ کوچک راه اندازی کنید یا هر سایت کوچک دیگری که از شما اطلاعات شخصی نخواهد یا در آن پرداختی انجام نشود؛ شما نیازی به استفاده از HTTPS ندارید. حال اگر اطلاعات شخصی و مهم یا پرداخت را در سایت خود انتقال می دهید، در اینصورت باید از HTTPS استفاده کنید. برای انجام این کار شاید لازم باشد که شما کل سایت را تغییر دهید.
آیا HTTPS سایت شما را امن خواهد کرد؟
در حالی که HTTPS سایت ها را برای کاربران امن تر می کند اما از سایت شما محافظت نمی کند. حتی بعد از تغییر به HTTPS، سایت شما همچنان برای هک کردن کاملا آماده است. آسیب پذیری سخت افزاری دست کم گرفتن حمله ها، حمله های DDOS و غیره از جمله عواملی است که سایت شما را تهدید می کنند؛ پس باید اقدامات دیگری هم برای کاهش این خطرات انجام دهید.