اهمیت طراحی سایت
اهمیت طراحی یک وبسایت مناسب برای کسب و کار بر هیچ کسی پوشیده نیست. تمامی کسب و کارهای آنلاین و غیرآنلاین در جهان برای معرفی خود به یک پایگاه آنلاین نیاز دارند تا بتوانند از این طریق با مشتریان خود در ارتباط باشند و فعالیتهای بازاریابی و برندینگ را انجام دهند.
نسل هزاره هوشمند
۱. تولید محتوا را بر پایه نیازهای کاربران قرار دهید
یکی از اهداف اصلی و اولیه طراحی وبسایت این است که در آن به معرفی کسب و کار، خدمات و نحوه سرویسدهی بپردازید. نوشتن محتواهای غنی و استفاده مناسب و بجا از اطلاعات بصری، باعث ایجاد یک رابطه قویتر بین کسب و کار و مخاطبان میشود. شما میتوانید از بخشهایی مانند فروش، خدمات مشتریان و… اطلاعاتی را جمعآوری کنید. سپس باید بفهمید که کاربران به دنبال چه هستند و همچنین بازخوردهای آنها روی تمام بخشها را دریافت کنید. اما از همه مهمتر، سعی کنید رگ خواب مخاطبان را بدست آورید؛ زیرا در حل مسائلی که ممکن است پیش بیاید میتواند بسیار کارساز باشد.
در دنیای بازاریابی، روشهای زیادی برای ارتباط با مخاطب هدف ذکر شده است اما ممکن همه این روشها برای کسب و کارها مثمر ثمر نباشند. هرچند که استفاده از این روشهای ناکارآمد ممکن است در سازمان مربوطه رواج داشته باشد، اما نمیتوانند برای ارتباط با مشتریان و مخاطبان کاری را از پیش ببرد. برای ایجاد ارتباطات بهتر با مخاطب، با صبر و حوصله به تمامی بازخوردهای آنها در فضاهای مختلف، اعم از مجازی و غیرمجازی، گوش فرا دهید. زیرا فقط در این صورت است که میتوانید پیغام و محتوایی را ایجاد کنید که برای آنها مفید باشد.
۲. اطلاعات را به گونهای سازماندهی کنید که برای مخاطب قابل فهم و مفید باشد
یک وبسایت که تمامی عناصر طراحی به درستی در آن رعایت شده باشد، باعث میشود که کاربر بتواند در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین دردسر محتوای مورد نظر خود را پیدا کند. برای سازماندهی اطلاعات بر طبق نیازهای کاربران، ابتدا سه گروه عمده از کاربرانتان را شناسایی کنید و سپس به دنبال هدف مشترک این سه گروه باشید و بعد به دنبال راهی بگردید که چگونه آنها را به این هدف برسانید.
همچنین بخوانید: طراحی تخت، یک الگوی تازه جهت طراحی وب!
برای جمعآوری اطلاعات، میتوانید پرسشنامههایی را در اختیار کاربران قرار دهید یا اطلاعاتی را از بخشهای فروش و خدمات مشتریان بدست آورید. همچنین برای رهگیری کردن اینکه کاربران در وبسایت چه کارهایی انجام میدهند، میتوانید از سرویس گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. بعد از اینکه اطلاعات را بدست آورید، حال میتوانید اطلاعاتی که میخواهید به کاربران ارائه دهید را به گونهای سازماندهی کنید که برای آنها مفید و قابل فهم باشد.
۳. برای کاربران طراحی کنید و عکس العملهای آنها را بسنجید
اکنون شما تمامی اطلاعات لازم در مورد نیازهای کاربران و پیامهای مورد طبع آنها را در اختیار دارید. حالا باید از این اطلاعات در طراحی بهره بگیرید. در واقع تمامی اطلاعات جمعآوری شده وقتی ارزش دارد که بتوانید طراحی وبسایت را بر پایه آنها انجام دهید. طراحی بصری میتواند باعث آشنا شدن مخاطب با برند شود و شما را از رقبا متمایز کند. کاربران مختلف طبعا انواع مختلفی از اطلاعات را نیز طلب میکنند. سطوح مختلف آگاهی هم قاعدتا برای ایجاد ارتباط، به انواع مختلفی از محتواهای متنی و بصری نیاز دارد. بنابراین شما نیاز دارید که برای تحویل پیام به مخاطب هدف، روشها و کانالهای مختلفی را ایجاد و تست کنید.
سعی کنید از کاربرانتان بازخوردهای لازم را دریافت و براساس اطلاعات جمعآوری شده به سطوح بالاتر بروید. چرخه تکرار این ۳ فرآیند گفته شده در بالا به شما کمک خواهد کرد که با نیازهای کاربران، دقیقتر ملاقات کنید و کار بخشهای مختلف را همراستا با کاربران قرار دهید و در نهایت بهترین تجربه کاربری ممکن را برای مخاطب خلق کنید.